čitati, čitati, lepo je čitati
Da je čitanje korisno, svima je poznato, ali ipak neki ljudi vole knjige, a neki i nisu njeni najveći ljubitelji. Ukoliko spadate u prvu kategoriju, ne morate čitati do kraja ovaj pasus (mada možda nije zgoreg da se podsetite koliko radite dobru stvar za sebe). Dakle, mozak voli da bude zaposlen i da bude vežban. Čitajući, vežbamo mozak, a on će nam višestruko vratiti tako što će bolje pamtiti i druge mentalne aktivnosti obavljati efikasnije. Čitajući, vežbamo koncetraciju, osobinu neophodnu za uspešno rešavanje svakog zadatka. Prema nekim istraživanjima, ljudi koji čitaju imaju više empatije prema drugima. O rečniku koji će se širiti do neslućenih granica srazmerno pročitanim (kvalitetnim) knjigama, ne bismo posebno pisali. Važno je znati i da čitanje opušta i smanjuje stres, a čitanjem postajete kreativniji i obrazovaniji.
Mogli bismo mi o koristima čitanja pisati još mnogo, jer su nebrojene, a možda ste već i zaključili ‒ mi smo zaljubljenici u knjige, koje kada pronađu i pročitaju dobru knjigu (bilo dečju ili za odrasle) obuzme osećaj neizmerne sreće i zadovoljstva i u stanju su da danima svima pričaju o tome. Međutim, nismo mi važni i pravi razlog zašto pišemo sve ovo saznaćete u nastavku teksta. Naime, strast prema knjigama trudimo se da prenesemo i na decu u PUŽ-u tako što im redovno čitamo.
Čitanje deci je izuzetno lepa, ali i važna aktivnost. Pored svih gore pobrojanih dobrih strana, čitanje deci ima još nekih benefita. Tako deca kojima se čita od najranijih dana (pod tim mislimo ‒ od rođenja) imaju više uspeha u školi, bogatiji im je rečnik, a jedno istraživanje kaže da dečaci koji su kao mali bili okruženi knjigama zarađuju više u životu od onih koji nisu imali to zadovoljstvo u detinjstvu.
S obzirom na to što se u predškolskom uzrastu čitaju slikovnice, ukoliko je knjiga lepo ilustrovana, razvijate kod deteta i estetske vrednosti.
Iako na prvi pogled izgleda da je dečja literatura obilna i da se lako dolazi do dobrih knjiga, nama se i kao vaspitačima i kao roditeljima čini da i nije baš tako. Da bi jedna dečja knjiga za predškolski uzrast bila „idealna” smatramo da mora da ispunjava najmanje tri kriterijuma:
- da je dobro napisana,
- lepo ilustrovana,
- i da ima dobar povez (jer knjige za decu, za razliku od knjiga za odrasle čitamo više od dva-tri puta), a takve nije lako pronaći.
S obzirom na sve rečeno, odlučili smo da podelimo s vama šta čitamo s decom u PUŽ-u. Nije svaka knjiga koju čitamo naš favorit (a o ukusima i ne vredi raspravljati). Ali je svaka vredna čitanja (inače se i ne bi našla u našoj bogatoj biblioteci). Međutim, kada na red dođe omiljena knjiga, nećemo se libiti da je posebno pohvalimo.
I da, mi literaturu ne delimo striktno po uzrastima, niti smatramo da postoje knjige za dečake i devojčice. Jedina podela knjiga koju priznajemo jeste podela knjiga na dobre i loše (koje i ne čitamo deci) i po interesovanjima.
Pokretanjem PUŽEVE ČITAONICE želimo da vam olakšamo put ka pronalaženju dobrih knjiga, kao i da budete u toku šta smo čitali. Pozivamo vas da nam pišete o knjigama koje vi čitate vašoj deci.